dorpsmuseum
Educatieve projecten
Ons museum biedt een tweetal educatieve projecten voor de basisscholen. “Op stap met Geessie en Geert” voor de
groepen 5 en 6 en “Het Boermarkebord” voor de groepen 7 en 8. Beide projecten zijn onderdeel van de leerlijn
erfgoededucatie van de gemeente Aa en Hunze. Alle scholen uit de gemeente en enkele scholen buiten de gemeente
worden uitgenodigd mee te doen. De uitnodigingen voor het nieuwe schooljaar worden ruim voor de zomervakantie aan
de scholen verstuurd, zodat zij de projecten in de jaarplanning kunnen meenemen. Scholen worden verzocht hun
opgaveformulier voor de zomervakantie terug te sturen. Het museum maakt kosten (m.n. verwarming en verlichting) om
beide projecten uit te voeren. Voor “Op stap met Geessie en Geert” is een digitale lestas ontwikkeld. Deze wordt met de
uitnodiging van het museumbezoek digitaal aan de scholen toegestuurd.
Het bezoek aan De Kluis wordt gepland voor “Op stap met Geessie en Geert” in de maanden maart en april en voor
“Het Boermarkebord” in de maanden oktober tot november.Voor vragen kunt een email sturen naar
scholen@dekluiseext.nl
Op stap met Geessie en Geert (groep 5 en 6)
“Op stap met Geessie en Geert” is een landelijk educatief project waarvan de basis is gelegd door het Drents Plateau.
Het is op maat gemaakt voor de scholen in de gemeente Aa en Hunze.
“Op stap met Geessie en Geert” speelt zich zowel op school als in het museum af. Het verhaal, over de beide
leeftijdsgenootjes uit 1910 van de leerlingen van groep 5 en 6, vormt de rode draad in dit project. In vier voorbereidende
lessen maken de leerlingen kennis met Geessie en Geert. Daarna is er een bezoek aan ons museum “De Kluis”.
Wij zijn enthousiast over “Op stap met Geessie en Geert” en willen dit graag met u en de kinderen delen.
Hoe leefden kinderen een eeuw geleden in een Drents dorp? Wat voor spelletjes speelden ze? Welke huishoudelijke
taken voerden kinderen uit? Hoe lang geleden is een eeuw? In het project “Op stap met Geessie en Geert” krijgen
leerlingen uit groep 5 en 6 antwoord op deze vragen. “Op stap met Geessie en Geert” is een educatief project dat zich
zowel op school als in het museum afspeelt. Het verhaal van de twee kinderen vormt de rode draad in dit project. In vier
voorbereidingslessen maken leerlingen kennis met hun leeftijdsgenootjes uit 1910, daarna is er een bezoek aan
dorpsmuseum “De Kluis”. Hoogtepunt van het museumbezoek is het activiteitencircuit. Leerlingen zien en gebruiken
voorwerpen die in het verhaal voorkomen. Zo gaan de leerlingen klompen schuren, luiers wassen, bonen sorteren,
hoepelen, steltlopen, sokken stoppen en schoonschrijven met griffel en lei.
“Op stap met Geessie en Geert” sluit aan bij de kerndoelen voor geschiedenis in het basisonderwijs en kan lesstof
vervangend worden ingezet. Naast het bezoek aan het museum vragen de voorbereidende lessen op school een
tijdsinvestering van 4 á 5 lesuren.
Klik hier voor:
Uitnodigingsbrief op stap met Geessie en Geert (Word-document)
Opgaveformulier Geessie en Geert (Word-document)
Levend Boermarkebord (groep 7 en 8)
Door middel van het “Levend Boermarkebord” maken leerlingen van groep 7 en 8 spelenderwijs kennis met de
begrippen rondom het esdorp en de boermarke; de voorloper van onze gemeentes. In heden en verleden belangrijk
voor het dagelijkse leven in de Drentse dorpen. In de voorbereidende lessen raken de leerlingen bekend met het
concept van de boermarke; de geschiedenis ervan en ook de rol van de boermarke in deze tijd. Tijdens het bezoek aan
Dorpsmuseum De Kluis (Eext) kijken de kinderen een animatiefilm over interessante onderwerpen rondom de
boermarke. Daarna spelen zij in en rondom het museum het spel “Levend Boermarkebord”: een variant op levend
ganzenbord, waarbij de leerlingen opdrachten doen met behulp van de aanwezige voorwerpen en archiefmateriaal.
Terug in de klas maken de leerlingen met de leerkracht een stop-motionfilmpje, waarin ze bijvoorbeeld een verhaal
vertellen dat ze hebben ontdekt. Of ze brengen boermarkesporen uit hun eigen omgeving in beeld. Verleden en heden
van de leefwereld van de kinderen, die aansluit bij hun belevingswereld, worden in dit programma op een multimediale
manier met elkaar verbonden.Levend Boermarkebord sluit aan bij de kerndoelen voor geschiedenis in het
basisonderwijs en kan lesstof vervangend worden ingezet. Naast het bezoek aan het museum vragen de enkele
verwerkingslessen op school een tijdsinvestering van 2 á 3 lesuren.
Klik hier voor:
Levend Boermarke-bord (Word-document)